روانشناسی اجتماعی
سجاد حسنی؛ فریبرز نیکدل؛ علی تقوایی نیا
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودگردانی در رابطه بین خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره با رفتارهای مرتبط با کاهش وزن دانشآموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و بر اساس مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول شهرستان اقلید استان فارس در سال ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودگردانی در رابطه بین خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره با رفتارهای مرتبط با کاهش وزن دانشآموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و بر اساس مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول شهرستان اقلید استان فارس در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه مورد مطالعه 250 نفر از دانشآموزان بودند که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. پس از بررسی سؤالات مربوط به قد و وزن آزمودنیها، دانش آموزان با شاخص توده بدنی 25 به بالا به عنوان مبتلا به اضافهوزن و چاقی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد، خودپنداره منداگلیو و پیریست (1995)، خودکارآمدی ورزش کرل و همکاران (2007)، خودگردانی میلر و براون (1999) و رفتار کاهش وزن از بخش رفتار پرسشنامه مظلومی محمودآباد و همکاران (1397) استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزار LISREL 8.8 تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره بر رفتارهای مرتبط با کاهش وزن تأثیر مستقیم و معنیدار دارند (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد که خودگردانی از نقش میانجی در رابطه با خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره با رفتارهای مرتبط با کاهش وزن برخوردار است.
نتیجهگیری: با افزایش خودکارآمدی ورزشی، خودپنداره و خودگردانی، رفتارهای مرتبط با کاهش وزن نیز افزایش خواهد یافت. لذا، بهتر است در محیط هایی که درمانگران مشغول به کار هستند، به خودکارآمدی، خودپنداره و خودگردانی نوجوانان چاق و دارای اضافهوزن توجه بیشتری داشته باشند.